torsdag, oktober 13, 2005

Fra hyggefiskeri til Hardcore

beretning fra Mandalselven



Besøgte Mandalselven for tredje gang denne sommer. Vi fiskede primært strækkene omkring Fuglesveit Camp - mest af bekvemmeligheds årsager, da der er mange gode fluestræk på de 38 lakseførende kilometer elv. Anders var med - så jeg vidste der ville blive kamp til stregen. Men da han havde svigerfar med, som var ganske grøn ud i laksefiskeriet, var mit håb at han ville bruge en del tid som instruktør. Det var desværre ikke tilfældet, selvom alle inkl. svigerfar fik laks.

Fra hyggetur til benhård konkurrence
På andendagen fik vi selskab af tre gæve norske gutter - som ligesom jeg synes øl hører sig til på lakseturen - gerne mange øl. Anders havde medbragt samme kvantum spiritus som jeg, men det skulle vise sig at være et skalkesjul. Han havde absolut ingen intentioner om at lade spritten sløre det skarpe lakseblik, han var rustet til tænderne - mentalt og i en sjældent set grej-ekvilibrisme (Anders er ikke "grej-fisker" - men hans grej er toptrimmet og medbringer som regel 20+ skydeliner, hvilket jeg er meget taknemmelig for, alskens Loon produkter og pudsige gadgets.)

Forkølede små-laks
Der var dømt kamp til stregen, på trods af Anders hånlige bemærkninger om små pis laks (snitvægten i Mandalselven er 2 - 2,5kg), og det faktum at jeg flere gange havde hørt ham tale om "hyggetur" og ligefrem drukaftener i Lavooen. Det kom så vidt, at da vi en dag badede i elven sprang Anders over og trimmede grej imens. Min mistanke var, at han simpelthen var nervøs for at blive forkølet og dermed forringe sine chancer for laks.


Anders Powernapper - hvert minut skulle udnyttes

Lavt vand og lokkeflom
Ved ankomst løb elven med 20 m3, hvilket er meget lidt og som så ofte måtte vi sætte vores lid til vejrguder og vandkraftværkerne. Men Anders lader sig naturligvis ikke kue og har på andendagen 3 laks i fryseren.
At Mandalselven er kraftværksreguleret, har den fordel at de af og til laver en "lokke-flom", for at snyde laksen op i elven. De åbner sluserne for en stund og lukker så igen. Det virker og får laksene til at røre på sig.


Lavt vand er ingen undskyldning...


Anders har kroget laks - ved "brostykket"


Turens tredje


Og han er glad - 3-0 til Anders

Et raspet forfang og min hidtil mindste laks
På tredjedagen får vi en lokkeflom og meget tidligt samme morgen, bevæger Anders og jeg os med hastige skridt op over den stejle fjeldside, med kurs mod kabelpoolen og pladserne nord for Fuglesveit-camp. (Pladserne er beskrevet i detaljer på linket øverst på siden under "MANDALEN"). Anders hopper i Kabelpoolen og jeg forsætter lidt og starter øverst i stryget ovenfor. Her er god strøm og opdager at der gemmer sig en ganske smal og grøn rende i modsatte side. Da vandstanden er lav, kan jeg vade på kastehold til renden og efter ganske få kast, bliver fluen suget ud i dybrenden. Der er laks og det er længe siden!


Fisken går først tungt og dybt og den stærke strøm gør det vanskeligt at holde linen fri af vandet. Skydeline og bagline forsvinder med et jævnt træk gennem øjerne - laksen går opstrøms - linen går nedstrøms. Det er en rigtig god fisk og forsøger forgæves at få linen op og ud af det hårde vand. Der er mange store sten - udløbet stopper og linen bliver voldsomt slap. Forfanget er raspet over og Silver Doctoren sidder formentlig solidt i laksens kæft - måske endnu? Skifter forfang med rystende hænder og får i indgangen til Kabelpoolen min hidtil mindste laks, som jeg nakker med hævntørst og hænger op ved siden af Anders´ dobbelt så store, men stadig forholdsvist lille fisk.

3. dag: 4-1-1 til Anders + en gravid kæreste!
Vandstanden ligger omkring 25 m3 en dags tid og på tredjedagen har Anders landet 4 fisk - "svigerfar" og jeg har hver fået en. Anders kan udover den solide føring meddele, at han skal være far - igen. Den stolte far synes på nuværende tidspunkt uovervidelig.
Da vandet igen falder begynder krisen at kradse. Fiskeriet dør og vi begynder at kigge mere mod himlen end i vandet. På trods af ellers ihærdige forsøg udebliver fangsterne helt. For mit vedkommende lurer lakse-lammelse og fangst-fiasko lige om hjørnet.

Fra sort nat til lys dag
På femtedagen kommer regnen, som først bliver alvorlig om natten. Vinden rusker i lavooen og pisker støvregn gennem teltdugen. Håbet er indfriet, men ikke uden omkostninger. Min dyne bliver våd, lappen ryger på luftmadrassen og får ikke lukket et øje. Men elven er steget ca. 10 m3!
Tager et langt varmt bad, brygger kaffe og starter fiskeriet i stryget over kabelpoolen. Vandstigningen giver godt drev i fluen - laksene viser sig ivrigt og første fisk melder sig for en kort bemærkning og et par rusk, da jeg er nået halvvejs gennem kabelpoolen. I kastet umiddelbart efter samme sted bliver det mere alvorligt og basker en svelle på 2 kg.
Vi er kun tre mand i poolen og tager en tur mere. Fiskene viser sig ikke længere, men går til gengæld godt til biddet. En tysker lander to små-laks og Anders er i krise.


Starten af kabel-poolen

Den er STOR!!! - den SKAL på land!

Mine enlige svelle giver lidt ro i sjælen og smækker glanskast udover den billedskønne pool (switchkast med dobbelttræk - se mere under FLYPOT øverst på siden). En god fisk tager fluen nogenlunde samme sted som før og der er flex på klingen.
Som jeg husker det tog det meget lang tid før laksen kom på land. Anders har (for vane) at piske lidt stemning i det allerede oprørte sind. Første gang han ser laksen på nært hold, vender han sig tavs imod mig og peger i den retning fisken forsvinder: "Den er STOR! - den SKAL på land!"
Jeg ser mit navn på Mandalelvens Top Ti 2005 og alt hvad laksefight ellers byder. Det er ikke spor sjovt og da Anders omsider lander laksen i vanlig god stil, tipper vi den alle tre til omkring 6-7 kg. Det er ikke til en plads på top ti, men det er en rigtig god laks i Mandalselven. Da vi kommer tilbage til "Camp Fuglesveit", stopper vægten allerede ved knap 5kg (4,8 kg). Proportionerne var var gået fløjten i vores vurdering. Anders mente det var alle de små pis-laks der havde forvrænget billedet.
Jeg mente det var Anders der havde pisket en stemning. Fik yderligere en svelle på to kilo om aftenen og reducerede til 4-4.


To fiskere - den ene slæber på noget...


...en laks?


To laks!



Rekordår i Mandalselva - i fisk og fiskere.
Ialt fik vi 10 laks på turen, med en ganske beskeden snitvægt. Laksene i Mandalselven er små, men med enhåndsstang er det ganske fornøjeligt. Man taler om rekordår i Mandalselven i nyere tid og på "laksebørsen" er der indtil videre registreret omkring 10,9 tons laks i 2005. Men til gengæld er der også langt flere fiskere ved elven end i 2001, hvor der blev landet omkring 10,6 ton. De gode stræk kan til tider være overrendt - men der er mange kilometer elv og det er stadig muligt at finde et stykke som ikke er overbemandet.





Mandal links:

Her på siden:

Tjek multimediedelen øverst på siden under "Mandalen". Her finder du blandt andet en kort beskrivelse af 4 zoner i elven omkring Fuglesveit.

Ekko i Mandalen - historien om (endnu) en tabt fisk


Eksterne links (åbner nyt vindue):

Mandalselvens egen hjemmeside Mandalselva.no

Om den tabte elv som blev reddet: Mandalelva (river) is back!! - Netfish.no

Blev 2005 et rekordår i nyere tid? Vist blev der registreret mange fisk i "laksebørsen" men der var kamp om pladserne ved elven og altså langt flere fiskere end normalt.
Læs mere her:
Mandals rivers continues to grow and grow. - Netfish.no