fredag, oktober 15, 2004

Naturfreak eller Paderborner fisker - Mørrumslaks.

Indrømmet det var en kedelig strategi. Men min første to ture til Mørrum havde været resultatløse. Mine venner havde haft større succes og noget måtte gøres. Det var en simpel strategi som tog udgangspunkt i lidt granskning af fangstrapporten på Mørrums hjemmeside (se link i højre side) og i et par bøger hvor standpladserne i åen er tegnet op. I fangstrapporten kunne jeg konstatere at der blev taget laks næsten hver dag i pool 1 og der blev ofte taget en lige før lukketid (fiskeriet stopper kl 22) i varierende vandstand. Optegnelsen over alle standpladserne kan være nyttig, men "besætningen" på de enkelte standpladser er meget vandstandsafhægig. Feks. giver åkrogen (pool 23) kun laks ved en ganske bestemt vandstand, fordi laksene ganske enkelt suser videre gennem poolen hvis vandtrykket ikke behager fiskene.

Naturfreak eller Paderborner-fisker
Derfor gik min strategi i al sin enkelhed ud på at gennempiske pool 1 fra zoneskift til solnedgang. Kedeligt og lidt monotomt i længden, men mörrumslaks var et tomt kapitel i min fangstrapport. Jeg kan sagtens glæde mig over min venners fangster, men det var begyndt at tangere "jubelidioten som aldrig fanger" og undskylder sig med den friske luft og den skønne natur. Eller Paderborner-fiskeren for den sags skyld, som elsker den medbragte dåseøl og bål-praleriet så meget, at han aldrig rigtig kommer i vandet. Selvom sidsnævnte er et tiltrækkende alternativ til morgenvåde waders klokken lort og Mørrum absolut er en billedskøn å - var mine venners overbærende smil ved at blive for meget. Der skulle laks på land hvis 'fluesnob' på nogen måde skulle ha´ sin berettigelse.



Turistpool med Grillkylling
Pool 1 bliver vist kald turistpoolen, med rette da der langs den ene bred er anrettet en sti som til tider kan være tæt traffikeret af forbipasserende turister. Det kan være anstrengende, da man let kommer til at føle sig som en turistattraktion når man fisker gennem poolen. Man starter selvfølgelig i toppen af poolen på en lille ø og affiskningen er iøvrigt forholdsvist ligetil. Når man har fisket igennem poolen er der til tider ventetid og her kan man snakke med medfiskere, lave en kop kaffe eller hente sig en grill-kylling oppe i det lokale supermarked. De kan varmt anbefales - det drejer sig ikke om en gennmsnits pølsevogns grillkylling!
Vi startede ved zoneskift kl 12 midddag og jeg ved ikke hvor mange gange jeg fiskede gennem poolen. Da klokkeen nærmede sig 22 var der stadig ikke taget laks i poolen og ifølge statistikken skulle der minimum tages 1.




Dødvande og smækkys
Da jeg på sidste runde startede fiskeriet i poolens indløb var det (måske) med lidt mere omhyggelighed i affiskningen. Flere fisk fra poolen var som nævnt indskrevet sidst på aftenen. Poolen starter i et snævert indløb og lagde mine kast lidt ekstra på tværs så fluen fik fat i et dødvande på modsatte side. På kanten af indløbsstrømmen stod den, måske netop ankommet med aftentrækket og gik ihvertfald frisk til biddet på en stor treblekroget T&L variant. Efter en forholdsvist udramatisk fight - det er stærkt underdrevet når det drejer sig om ens første mørrumslaks og den iøvrigt trækker 'til helvete'! - kunne min ven Thomas lande 11,6 kg spritblank laks, nederst i poolen på en lille ø i indløbet til pool 2. Hvor han fik et stort smækkys på kinden - Thomas.

Virtuel middags laks
Dagen efter kunne jeg gå på vandet og klokken 12 middag sad Anders Kok (vores ven og medfisker som ikke kunne komme med) hjemme på kontoret og fulgte udviklingen i fangstjounalen på mørrums website. Den bliver opdateret hver dag og på webcammet kunne han således følge en fisker (mig selv) på vej gennem poolen. Hvad han ikke fik med var laks nr. 2 på dag 2. En smuk sommerlaks ca. halvt så stor som aftenens fisk, taget på nakken over indløbet til pool 2. Det var også blevet tid til grill-kylling.




3 mand 2 laks samme sted året efter
Året efter i 2002 var vi afsted igen. Denne gang 3 mand og jeg havde selvfølgelig planer i pool 1. Men jeg var ikke den eneste - dvs. jeg var den eneste af os tre der ikke fik laks. Anders Kok fik første dag en laks på 8,2 kg og Thomas fik som det ses af udsnittet fra fangstrapporten herover en laks på ikke mindre end 16 kg. Jeg håber jeg kan lokke et billede ud af ham - 16 kg er en stor laks og han var på et tidspunkt ret langt ude i pool 2 - onde tunger taler endda om let-panik! Begge fisk blev taget samme sted som den første jeg fik året før. I slipstrømmen af indløbet til pool 1 på højre side :)




Mere om Mörrum - Grøn grønnere Mörrumslaks - en billedserie fra Åkrogen

Mere om Mörrum - Mörrumsfluer - Mörrumsbullet

Mere om Mörrum - Mörrumsfluer - Aristoflies og boafantasier. Af med uldsokken på med en Mörrumsbullet!

Mørrums hjemmeside (fangstrapport, webcam mm.)