torsdag, maj 04, 2006

Langeland nu

Lindelse_Nord_56_3_5_05.jpg
Aftenens gevinst - havørred på 55cm og knap 2 kilo fra Lindelse Nor nord - på langeland

3/5-2006 Nap, nyt og nørder
Jeg begyndte, efter halvanden times fiskeri uden tegn på liv, at fabulere lidt over forårsfiskeriet på kysten. Ikke uden held vil jeg sige. Lad mig ridse tankerne op; den ene dag er der fisk i høj sol, faldene vand, nordgående strøm - på f.eks. en rejeimitation. Dagen efter under tilsvarende forhold, er der ikke skyggen af en finne.

Den ene dag banker de på fluen uden at gny, den næste napper og nifler de bare uden at gøre alvor af sagen. Dagen efter sner det.

Rejeimitationer er noget af det eneste sikre jeg turde sige om forårsfiskeriet - børsteorm er det eneste der har givet fisk de seneste dage.

Men små-nørdede typer har godt af lidt sol og frisk luft - man kan endda, efter nogle dage ved stranden, få fornemmelsen af hvordan det kunne være at have en døgnrytme og en naturlig appetit.

Og netop som tankestrømmen har fået fæste, kastene er blevet slaviske og havets krusninger ikke længere studeres intenst, falder hugget. Sådan er forårsfiskeriet efter havørred - der er ikke noget at gøre sig klog på. Man må bare tage det som det er...

Lindelse Nor Nord - Google Earth Hotspot

2/5-2006 Flækket kæreste
Anders ringede idag og kunne høre på stemmelejet at det var mere end en stor havørred. Han er blevet far - igen, til en pige. Han havde overværet fødslen, som man nu gør. Jeg ville hvis jeg var pige og efter at have hørt Anders´hårrejsende beskrivelser, foretrække kejsersnit og lots of drugs. Men måske ovedriver Anders bare?

27/4-2006 Lindelse Nor Nord
Mine polaroider duggede da jeg nåede destinationen. 4 km hård vandring i tang, strandsand og sten, måtte give fisk- hvis den konfiguration skulle give mening? Specielt når der er tale om forårsfiskeri efter havørred. Men det er en tur jeg kun gider gå, hvis chancerne for fisk er optimale (og rygterne er tikket ind på min mail, bekræftet med billeder). Derfor var den lange vandring ikke helt i uoverenstemmelse med indfrielse af nogle ryk i kæppen.
Første kast, nej ikke det første kast - trækker stadig skydeline af hjulet og har lagt skydehoved og nogle meter skydeline ud. Linen strammes op mens fluen synker. Fem lineindtag efter går en to kilos havørred fri af vandet og efterlader børsteormsfluen få meter efter. Er begejstret for det hurtige udfald og overbevist om at badekarret er fyldt med fisk. Nu er det nu!

Tre timer går der før der sker noget. En fejlkroget havørred trækker omtrent 50 meter line af mit hjul (det er ikke løgn) det er meget for en havørred på 45 cm. Den er filiteret og marineret og jeg æder den imorgen!

Lindelse_nord_200m.jpg
Lindelse Nor - Nord (luftfoto)

26/4-2006 Korsebølle og Sixpence
Anders kiggede forbi, frisk med rygter om steelheads og store havørreder på Langeland. Pæregårdsbugten, Korsebølle rev og sydlangeland skulle ifølge rygtet være stederne netop nu. Vi besøgte først Korsebølle rev, hvor Anders efter en halv times fiskeri fik en nedfaldsfisk på et par kilo, som desværre også var enegænger. Pæregårdsbugten gav ingen fisk. Største fisk indvejet i i denne uge i Spodsbjerg vejde 8 kilo - og det var i tirsdags.

Ud med kasketten
Iøvrigt var kasketten (ikke min) skiftet ud med en sixpence. Måske fordi Anders skal være far (igen) en af de kommende dage og derfor mener det er på tide at sende mere modne signaler?