mandag, november 08, 2004

Kakao okker og Kopis



Der ligger altid et mejeri ned til en å. Selvom åen ved dennne tid er kakaofarvet er der med garanti ingen mælk i vandet, for mejeriet er forlængst nedlagt. Men til gengæld er den fyldt med okker og kopis.
Det der for de fleste er sæsonslut er for mig blevet sæsonstart.
Jeg vil i løbet af de næste fjorten dage besøge åen med jævne mellemrum og opdatere med begivenheder og eventuelle fangster. Åen er en lille og uanseelig pisbæk på Sydfyn - Hundstrup å.

Rapport fra Hundstrup å:
__________________________________________________

Mandag d. 1. november: SMS fra min svoger som bor et stenkast fra åen: "65cm - 3kg" (Rappala wobler)

__________________________________________________

Fredag d. 5. november: Beklager de manglende meldinger - der kom noget arbejde imellem mig og åen. Men fisketasken er pakket og grejet toptrimmet med synkeline og Rappalacones.
I mangel af de lovede beretninger kan jeg fortælle at der udover massiv havørredopgang også går en del regnbuer og steelheads op i pisbækken. De mæsker sig i modsætning til havørrederne i hundestejler og hugger ofte "HELT TOSSET".

__________________________________________________




Søndag d. 7 november: STRIPPED!

Startede søndag formiddag med fluesnob mine og rygsækken pakket med alt fra sekundlim til en fyldt thermokande. Skulle ha´ fisket lørdag og havde aftalt med en af mine venner at mødes kl. 7. Måske var det allerede her det gik galt? Ihvertfald ringede han kl. 6.45 og fik en forvirret morgensprød julebrygstemme i mobilen; "FUCK - Anders!!!"
Han mente jeg skulle blive liggende og protesten udeblev.

Men søndag var jeg klar og efter få kast i et af favorithullerne, var der pludslig en stemme bag mig:

"øh undskyld - kan du sige mig om det stadig er gratis at fiske her?"

Forklarede at det mente og håbede jeg det var, hvorefter samtalen drejede ind på fiskeriet.

"Fisker du altid med flue her?"

Gik til bekendelse og fortalte at jeg havde søsat adskillige Rappalawobblere i den lille å, men at fluen skulle prøves idag. Han havde en makker med og de fiskede begge med hvide kystblink. Ikke åbenlyse trusler mod min flotte Rappalacones...

Lidt senere møder jeg den anden makker som viser mig blinket de fisker med. En bagvendt "Stripper" som nogen måske kender. En "omvendt stripper" er et direkte oplæg til en morsomhed, men situationens alvor og specielt udvikling tillader det simpelthen ikke!

Efter et par timers fiskeri var stillingen:

Team Flysnob: 0 fisk - 0 kontakt

Stripper Team: 2 flotte havørreder på godt 50cm + 2 tabte - efter sigende - større fisk!

Stripper Team havde tilsyneladende fået hvad de kom efter og da de er på vej op til bilen for at pakke, kommer "Stripperkongen" ned til mig. Han finder en blinksæske frem fyldt med strippere.

"Hvis du engang imellem fisker med wobler - så prøv lige denne her"

Han rækker mig et af de hvide blink som iøvrigt hedder "Cola" i den nye form. Det er iøvrigt ham der producerer disse blink. Selvom han ikke griner - føler jeg mig til grin. Fiskede til det blev mørkt og fangede nada!

Flysnob go home!
__________________________________________________

Søndag d. 13 november
Fiskede et par timer til det blev mørkt. Ikke det store at berette.

Mandag d. 15 november
Sidste dag ved åen. Vandet var klaret og faldet en del. Luskede gennem de dybe partier og hullerne, først resultatløst med en Rappala wobler og til sidst skulle "stripperen" prøves. Det blev nærmest til dapping og i et af åens dybeste huller, tog en fisk blinket mit i åen og forsvandt ind under brinken i et hårdt ryk. Som om den havde prøvet det før og den fik med succes skrabet blinket ud af kæften. I åens næste sving var der fisk igen - en halvandenkilos rimelig blank havørred rullede et par gange og røg af.
Var ved at indsstille mig på en resutatløsløs dag, da en sms fra min ven Anders Kok tikker ind:"Det blev en dejlig lille pige på 3,5kg -52cm. Det er stort det her". Pakkede mine sager og tog hjem. Hvem kan konkurrere med det?

TILLYKKE til Anders!