søndag, marts 20, 2005

Fuldfed overspringer til Jysk fluefisker

1903-2005 HOTSPOT - Aborg Strand - Vestfyen

[OBS! - Jeg havde mandag morgen en lettere ophidset stemme i telefonen, som kunne berette om et hidtil uset antal blysvingere i HANS badekar. Antallet af fisk har jeg lovet at gå lidt stille med. Men for god ordens skyld bør jeg pointere at fiskene ofte trækker MEGET tæt på land! Desuden har min ven og vi fluefiskere en meget sart sjæl. Når vi hører lyden af et tungt og kluntet blink der rammer vandoverfladen forplanter lyden sig som - ja som i vand! Så vis hensyn og måske jeg igen en dag kan lokke lidt tips ud af ham - tror han har et par mere i ærmet...]

Sidst jeg selv besøgte pladsen havde jeg forinden modtaget sms´er med korte mellemrum. De lød noget i retning af: 1,5kg - 1,5 kg - 2,1 kg - 3,0 kg - 3,6 kg - krydret med få, men velvalgte ord som "spritblanke" og "fuldfede". Det giver gnist og blod på tanden og da jeg ankom var der linet op - fiskene lå på stranden og blinkede om kap med min vens kæmpestore smil.

Revlebrud og tidevandsur
Selvom jeg ikke fangede noget den dag (og der i øvrigt ikke blev fanget mere den dag!) - så vi flere fisk af anseelig størrelse. Pladsen er forsynet med en skrænt, hvorfra man kan spotte fiskene, når de cruiser langs revlerne på ædetogt i rejer, mysider, tanglopper osv. Ofte fra stranden og til første revle. Fra skrænten kan man også se revlegennembruddene, som havørrederne benytter som indslusningskanal til spisekammeret. Det siger sig selv at revlegennembruddene og badekarrene omkring dem, er gode pladser. Iøvrigt tror jeg netop revlepladser ofte er meget tidevands-afhængige, da fiskene tilsyneladende har helt faste besøgs- og spisetider. Ikke på klokkeslet, men de følger et "tidevandsur". De trækker ind med højvande og "eat-peaket" ligger et stykke ind i faldende vandstand. Lur evt. lidt på www.dmi.dk før et evt. besøg i påsken.

Teamwork - en mand i vandet og en på skrænten
Igår fik jeg årets første melding fra pladsen og fra samme ven. Han havde fået besøg af en koldingensisk fluefisker, som iøvrigt ikke havde haft fluen i saltvand i flere år og nu syntes det var tiden. Som det ses af billedserien havde han fisk i bagagerummet på tilbageturen. Da de ved ankomst kunne se adskillige store fisk cykle frem og tilbage langs revlerne, foregik fiskeriet med en mand på skrænten og en mand i vandet. Anders på skrænten kunne således (næsten) se havørreden inhalere fluen og teamworket gav udover den flotte fisk på 72cm og 5,2 kg - en nedfaldsfisk på ca. 70 cm til Anders.


Super flot fisk!


KLIK HER FOR AT SE HOTSPOTTET PÅ KORT

.