torsdag, september 09, 2004

Fangsstatistikker og lystfiskerhistorier

Jeg har været inde på Mandalselva´s hjemmeside et par
gange her for nylig. De bringer som flere andre elve
og åer statistikker og fangstrapporter på deres
hjemmeside. Der skulle langt mere end to klik til før
jeg fandt mig selv på STORFANGERLISTEN fra 2001.
Indrømmet der skulle mere end 20 klik til før jeg
fandt "mig" og så tør jeg dårligt nævne at der er 16
fiskere på hver side. Jeg røg således ind som nummer
314 på storfangerlisten for Mandal i 2001, med 4 laks
på i alt 11,3 kg. Det er selvsagt ikke noget at skrive
hjem om eller efter.

www.mandalselva.no


Det giver en snitvægt på 2,825 kg fordelt over X
antal fisketimer. Ser man bort fra at der er
garnfiskere med i fangstrapporten, fortæller den
selvfølgelig ikke meget om antal fisketimer etc. Men
det er værd at bemærke at Leif Inge Skole således har
fanget ikke mindre end 19 laks i 2004, med en snitvægt
på 4,1 kg! (Alle fisk på flue i zone 3) Det sætter ham
ikke øverst på storfangerlisten, selvom han har 3 laks
på top ti, med den største på 11,2kg. Jeg tror der er
tale om en norsk version af Henning.
Fangststatistikker er sjove, men fortæller kun en
version af sandheden.

Det er ofte de samme fiskere der kommer til at
figurere øverst i rapporten når det kommer til kilo og
antal. Men det er LANGT fra de mest interessante -
fiskere. Det drejer sig ofte om lokale, med mange
fisketimer og mulighed for at besøge elven/åen under
de fleste omstændigheder. Gode som dårlige. Går man
statistikken lidt "til benet" viser det sig at det er
fiskere som Anders Kok der udgør den interessante og
"uberygtede" skare af den toptrimmede flueelite. Hvis
Håkonsson og andre svenske bonderøve fiskede bare
tilnærmelsesvist så effektivt og godt som Anders,
ville de hoppe ovenud af fangstrapporten.

Uden at have fyldestgørende materiale er der endda
noget der tyder på det ikke kun gælder Mørrum, men at
den mand er giftig uanset hvilket vand han besøger.
Fra Børges P&T over Mørrum til Orkla. Der er ikke er
langt mellem fiskere ved Mørrum (eller Børges:), men
der er langt mellem fiskere ved Mørrum som har så højt
et gennemsnits-snit som Anders. Når man kigger på
fisk/kg pr. fiskedag. Hvis man havde mulighed for at
krydsrelatere med opgangsperioder osv. tror jeg ikke
præstationerne ville blive ringere - tværtimod. Selvom
Anders endnu ikke er nået over de MAGISKE 11,5 kg
sidder han alligevel med de bedste kort på hånden.
Tilbage bliver der næsten kun at spørge - hvad er
hemmeligheden Anders? Held vil kun række som en jovial
bortforklaring. Ud med spoget Anders - vi vil høre
mere!
(Anders Kok er medmoderator på denne side, men glimrer pt. ved sit fravær
- måske er han ude at fiske? :)